Praeitis ir ateitis. Gyvenimui sparčiai judant į priekį, technologijoms tobulėjant ir vystantis, šiuolaikiniai liftų gamintojai visame pasaulyje siūlo pačių įvairiausių modelių, paskirčių ir atitinkamų kainų įrenginius. Lietuva turi ir savo gamintojų, tačiau pastarieji, žinoma, kol kas negali konkuruoti su pasaulinio garso gamintojais, tokiais kaip ‚Orona“, „Thyssen Krupp“, „Hydral“,  „Schindler“, „Kone“, „Izamet“  įrenginiais.

Lietuvoje vis dar didžiojoje dalyje gyvenamųjų namų ženklią vietą užima sovietmečiu Mogiliovo (Baltarusija) gamykloje gaminti ir sėkmingai eksploatuojami liftai. Tačiau šiandieniniai naujų statybų vystytojai labai kritiškai vertina ne tik senąją statybą, bet ir juose įrengtus liftus, todėl domisi, ieško ir galiausiai randa nemažai kainą ir kokybę atitinkančių pasiūlymų. Šiuolaikiniams įrenginiams yra keliami ypatingai aukšti kokybės reikalavimai, jie yra ne tik naujoviški savo elektromechanine sandara, bet ir gražūs, tylūs, taupantys energiją, saugūs. 

Neteko girdėti, kad naujos statybos daugiabučiame name būtų įrengtas primityvus, sovietmečiu dvelkiantis liftas. Be abejo, šiandien ir netolimoje Vokietijoje yra 50 ir daugiau metų veikiančių liftų, pagamintų gilias tradicijas turinčiose įmonėse, sėkmingai gyvuojančiose  ir mūsų dienomis ir šiandieninei rinkai siūlančiose naujos kartos įrenginius („Tyssen Krupp“). Lietuvoje taip pat yra daug pusę šimtmečio veikiančių liftų ir juos prižiūrintys bei aptarnaujantys specialistai teigia, kad savo kokybe ir ilgaamžiškumu jie prilygsta pasaulinį vardą turinčių kompanijų gamintiems įrenginiams. Kitas klausimas, kad sovietmečiu mažai dėmesio būdavo skiriama estetiniam vaizdui. Tradiciniai senuose daugiabučiuose vis dar veikiantys liftai pasižymėjo skurdžiu dizainu, nykiomis rudomis spalvomis, mažai dėmesio būdavo skiriama keleivio komfortui ir šiaip, geram įspūdžiui sudaryti.

Šiais komformizmo laikais vartotojai mažiau galvoja kokiu būdu  liftas juda aukštyn – žemyn, tačiau estetinis lifto kabinos vaizdas ir dizainas kelia vis daugiau emocijų, kas ypatingais, išskirtiniais atvejais leidžia gamintojams pasireikšti ir pataikauti potencialiam klientui. Mažai kur anksčiau liftų kabinose tekdavo matyti veidrodžių, dabar gi – tai vienas pagrindinių grožio, komforto ir saugumo (vizualiai išplečiama erdvė nekamuoja uždarų patalpų baimę kenčiančių žmonių) atributų. „Žvelgdami į perspektyvą mes bandome eksperimentuoti ir dabar liftų savininkams siūlome veidrodį per visą sieną, tuo tarpu anksčiau veidrodis užimdavo ½ sienos. Mes dabar siūlome ne baltą veidrodį, o dūmo spalvos, kad sukurti erdvinį pojūtį, kad ir estetinis vaizdas būtų geresnis.“ – pasakoja “Baltic Lift Service” direktorius Jeronimas Mockevičius be liftų techninio aptarnavimo teikiantis ir liftų kabinų interjero atnaujinimo paslaugas.  

Apšvietimas anksčiau irgi nevaidino didelės reikšmės, kildavome ir leisdavomės liftuose prietemoje, tačiau šiandien aukščiausiu lygiu yra peržiūrima ir koreguojama potencialiai pavojingų keliamųjų įrenginių dokumentinė – įstatyminė bazė, atsiranda vis daugiau griežtesnių reikalavimų liftų gamintojams ir jų savininkams. Todėl nauji liftai vartotojui pristatomi jau su pilna infrastruktūra, t.y. atitinkančiu reikalavimus apšvietimu, o senųjų liftų savininkams techninę priežiūrą ir aptarnavimą užtikrinantys specialistai siūlo atnaujintą apšvietimo modelį. Todėl net ir senieji liftai, kurie šiaip jau turėtų atsidurti sąvartynuose, dėl ypatingos ir skrupulingos priežiūros ne tik „pagydomi“ ir prikeliami antram gyvenimui, bet ir atgimsta vizualine prasme, jų interjeras specialistų dėka taip pasikeičia, kad sunku net įtarti, jog tai yra tris, keturis ar daugiau dešimtmečių eksploatuojamas įrenginys. 

Visumoje lifto gamyba yra serijinė, dizainas yra standartinis. Tik išskirtinių didelių prabangių objektų, pvz. viešbučių savininkai gali skirti dėmesį ypatingam lifto interjero dizainui, nes tai – firmos įvaizdžio dalis. Objekto įvaizdį kuriantis žmogus turi dirbti kartu su lifto gamintoju ir tikėtis pageidaujamo rezultato. O visi kiti nauji liftai- yra vieno dizaino ir serijinėje gamyboje niekas nėra keičiama. Dažniausiai klientas nežino, kad dirbant kartu su gamintoju ar jo tarpininku lifto dizainą galima sukurti kokį nori. 

“Baltic Lift Service” direktorius Jeronimas Mockevičius  teikia ir liftų kabinų interjero atnaujinimo paslaugas. ”Aš siūlau klientams ir naujoviškus išpildymus, padaryti iš principo galima beveik viską, tačiau dažniausiai pasiūlymai pasilieka pasiūlymo stadijoje, nes visi darbai ir naujos interjero detalės atsiremia į kainą.

Vis tiktai šiandien laimi mažiausia kaina, nors pavyzdžiui prabangus viešbutis, keliantis sau tam tikrus reikalavimus į tai neturėtų kreipti dėmesio. Jis turėtų pasiimti gamintoją ir dirbti su gamintojo atstovu siekiant sukurti išskirtinį modelį ir vidaus apipavidalinimą. O dizainą galima pasiūlyti visiems liftams, nes lifto kabinos yra surenkamos.”

Kalbant apie naujos statybos namus, verta pabrėžti, kad žmonės butus įsigyja jau įrengtame name. Jiems 10-15 metų gal ir nereikės sukti galvos dėl dažno lifto gedimo, interjero ar apšvietimo atnaujinimo. Įsigydami butus jie užsimoka ir už name esantį liftą. Senuose gi namuose situacija kiek iškreipta. Ateina laikas renovacijai, kartu ir lifto keitimui nauju, nes senasis atgyveno. Valstybė siekia, kad šalyje būtų kuo mažiau senų, nugyventų, nesaugių namų, todėl įvairiais būdais remia renovacijos procesus, taiko įvairiausias paramos sistemas, kad gyventojai patirtų kuo mažiau išlaidų ir nesukluptų po finansinių įsipareigojimų našta. 

 Tam tikrą palengvinimą rangovai siūlo ir gyventojams, nusprendusiems seną liftą keisti nauju. Daugiabučio namo gyventojams, apsisprendusiems įsigyti naują liftą, šią paslaugą rangovai suteikia leidžiant išsimokėti už liftą ir jo sumontavimą per kelerius metus. Tas pat pasakytina ir apie pilną renovaciją name atliekantiems gyventojams. Kartu su kapitaliniu namo atnaujinimu jie įsigyja ir naują liftą. Tokiais atvejais alternatyvų palikti seną liftą name niekas net nesvarsto.

Taigi anksčiau ar vėliau gyventojams savo daugiabučiuose teks priimti sprendimą atsisakyti seno lifto ir išsirinkti geriausią variantą įsigyjant naują. Bet kuriuo atveju išlaidas patiria visi – ir tie, kurie nuolat priversti mokėti už remontą, siekiant prailginti lifto eksploataciją, ir tie, kurie apsisprendžia pirkti naują.

Priminsime, ką sako specialistai- renovuojant seną liftą sutaupoma 30 proc. lėšų, tačiau ateityje liftą vis tiek reikės pirkti. Tokia ir aritmetika. Šiandien už renovaciją sumokėsi mažiau negu už naują, o rytoj vis tiek reikės investuoti įsigyjant  naują įrenginį.

 „Rytoj ir renovacija bus kitokia,- sako J.Mockevičius.- Jeigu laikantis statybų techninio reglamento (STR), atliktiems statybos darbams suteikta 5 m. garantija ir atliekant tarkim namo apšiltinimo darbus, dedant putplastį ir apdažant jį, tai po 7 metų tie dažai pradės samanoti, keis atspalvį, o žmonės po garantijos vėl turės investuoti pinigus ir vėl iš naujo dažyti. Ir gauname pasaką be galo. Ar tai yra teisinga ir ar ekonomija yra didelė, tai jau yra kitas klausimas.

Mes esam ta kompanija, kuri pritaiko savo technines žinias ir pateikia pasiūlymus elektrinės lifto dalies atnaujinimui bei mechaninės dalies atnaujinimui. Vis dėlto per tam tikrą laiko tarpą lifto detalės išsidėvi nevienodai. Yra tam tikros vietos, jungiamosios dalys, kurias šiandien tikrai yra galimybių pakeisti šiuolaikiškom detalėm, kurias gamina Europos gamintojai ir yra plačios galimybės atnaujinti liftų kabinas.

Klaipėdoje yra ne viena bendrija, kuri užuot atnaujinusi seną liftą, jį pakeitė nauju, tikintis, kad dabar jis neges ir tarnaus 10 ar 15 metų, bet ne. Genda ir nauji įrenginiai, ir jei gedimai atsiranda po garantijos, lifto eksploatacija pabrangsta. Yra tam tikrų algoritminių gedimų, kurie išlenda ir iki garantijos termino pabaigos. Rizika visada yra. Jei senos kartos Mogiliovo liftas yra tvarkingas, gerai prižiūrimas, jis ilgiau veiks, negu naujos kartos liftas, tik tiek, kad jis atrodys kitaip.

Kalbant apie naujus liftus, norėtųsi, kad klientai, namo bendraturčiai, nusipirkę kėlimo įrenginį, turėtų vienodas sąlygas rinkoje rinktis atsarginių lifto detalių tiekėją, kuris neverstų nusipirkus įrenginį visą likusį gyvenimą pirkti atsargines detales iš to pačio lifto gamintojo, o galėtų jas pirkti  ir iš kitų tiekėjų. Tiesiog norisi konkurencingom sąlygom nupirkti detalę, pakeisti ją ir sutaupyti gyventojams pinigų. Nes kai renkamės namą, sakome, kad jis turi būti šiltas, ekonomiškas, o kalbant apie liftą – jis turi būti saugus, o jo eksploatacija nebrangi. Šiandien dar tokio dalyko ir tokios kultūros nėra, nes iš principo mūsų rinkoje veikia tik du gamintojai, kurie diktuoja sąlygas, bet tai nėra pats geriausias variantas, nes žmonės bet kuriuo atveju lieka pririšti ir negali rinktis.“

Europos sąjungoje  yra gamintojų, kurie komplektuoja liftus,  ir jų dalis  tiekia į rinką. Pvz., Izamet (Bulgarija) yra patikimas gamintojas, jų sukomplektuotos detalės yra žinomos, užsitarnavusios gerą vardą. Jų detalių galima įsigyti net internetu. O mūsų pardavėjai pasiūlo tokį įrenginį, kurį įsigiję esame pririšti, nes jam tinka tik tam tikro gamintojo detalės, kurias gali įsigyti tik iš to pačio gamintojo, kuris pardavė įrenginį. 

 „Mes todėl ir siūlome neskubėti seno lifto keisti į naują, siekiame sutaupyti gyventojų pinigus. Išmėginame visas galimybes atnaujinti tam tikras įrenginio dalis, kurių prieinamumas rinkoje yra lengvesnis. O laikui atėjus senąjį keisti nauju, naują liftą reikia rinktis ne pagal grožį, o pagal tai, kiek brangi bus jo eksploatacija, domėtis ir klausti specialistų, ar tinka naujam įrenginiui kito gamintojo atsarginės dalys ir ar nekils problemų jas įsigyti,“- įsitikinęs J.Mockevičius.