Bendrovė „Baltic Lift Service” atlieka liftų techninį aptarnavimą ir remontą Klaipėdos mieste ir Žemaitijos regione. Pasak įmonės direktoriaus Jeronimo Mockevičiaus, dauguma prižiūrimų liftų įrengti senos statybos daugiabučiuose. Didžioji jų dalis – Klaipėdos miesto pietinėje dalyje.

Pagrindinės priežastys, dėl ko liftus aptarnaujanti įmonė rekomenduoja gyventojams atnaujinti arba modernizuoti esamus įrenginius ir taip pagerinti jų būklę, yra liftų elektros valdymo sistemos susidėvėjimas. Pakeitus vieną iš kertinių elektrinę dalį, lifto sklandus veikimas gerokai pailgėja.

Beveik kasdien visą parą veikianti įmonės dispečerinė sistema fiksuoja pranešimus apie liftuose įstrigusius žmones, nors tokių įvykių pasitaiko ne tik senuose liftuose, genda bei stringa ir naujesnės gamybos įrenginiai.

Per mėnesį remontuoti sugedusių įrenginių, vaduoti užstrigusių žmonių liftų priežiūros specialistai vyksta apie dešimt kartų per dieną. Bendrovės “Baltic Lift Service” prižiūrimuose daugiabučiuose kelios dešimtys liftų reikalauja skubaus remonto arba renovacijos.

J.Mockevičius skaičiuoja, kad šiuo metu uostamiesčio daugiabučiuose yra nemažai nusidėvėjusių liftų, dėl ko jais besinaudojantiems gyventojams tenka didžiulė atsakomybė priimti sprendimus dėl savo saugumo ir liftų ateities. Ir, jei gyventojai nepriimtų atitinkamų sprendimų, anksčiau ar vėliau tektų susidurti su pasekmėmis.

Priežasčių, dėl kurių liftai paprastai genda ar pradeda veikti su sutrikimais, yra ne viena. Siekiant išvengti netikėtų lifto sustojimų, būtina kuo anksčiau nustatyti galimą lifto gedimo priežastį ir operatyviai ją pašalinti. Tuo tikslu bendrovės specialistai nuolat atlieka liftų techninės būklės patikrą ir kitus būtinus liftų priežiūros veiksmus, siekiant išvengti neplanuotų sustojimų.

„Išsiaiškinę problemą, liftų savininkams pateikiame rekomendacijas bei sąrašą priemonių defektams pašalinti,– sako J.Mockevičius.- Siekiame, kad mūsų prižiūrimi liftai veiktų sklandžiai ir būtų saugūs. Gavę daugiabučio namo administratoriaus ar bendrijos pirmininko patvirtinimą dėl nustatytų trūkumų šalinimo, nedelsdami imamės remonto darbų.”

BLS direktorius įsitikinęs, jog tik skiriant deramą ir savalaikį dėmesį lifto priežiūrai –gedimų identifikavimui, remontui ir modernizavimui,-įrenginys tarnaus ir patikimiau, ir ilgiau. Pasekmių šalinimas ilgalaikių rezultatų neduoda. “Be abejo, būna išimčių, kai seną liftą jau neverta remontuoti, todėl gyventojams laiku pateikta informacija apie tikrąją lifto būklę leistų sutaupyti ne tik lėšų, bet ir laiko, tokiu būdu sumažinant riziką likti be lifto, o po to mokėti dvigubai brangiau,” – įsitikinęs J.Mockevičius.

BLS direktorius pasakoja, kad siekiant sutaupyti gyventojų pinigus ir prailginti seno (kalbame apie liftus, kuriems yra virš 25 metų) lifto gyvavimą ir eksploataciją, jis linkęs rinktis ne naujo lifto pirkimą, tačiau senojo atnaujinimą, vadinamąją modernizaciją. Tai visų pirma yra pigiau.

Žinoma, kad pasitaiko atvejų, kuomet kitos alternatyvos, išskyrus keisti seną nauju, nebėra. Tuomet gyventojai tikrai susidurs su dideliu iššūkiu, nes nauji liftai ir jų įrengimas kainuoja labai brangiai (50-60 tūkst. Eur).

“Mums, inžinieriams technikams tenka didelė atsakomybė išlaikyti lifto techninį stovį, kontroliuoti detalės nusidėvėjimą iki tam tikro lygio, todėl leisdami naudotis liftu mes visų pirma prisiimam atsakomybę už jo būklę.-pasakoja J.Mockevičius.- Tam, kad išvengti kritiškų situacijų, kuomet liftas sugenda nepataisomai, būtina nuolatinė savalaikė jo priežiūra ir remontas. Lifto modernizavimas susideda iš trijų aspektų – mechaninės dalies, elektrinės ir vizualinės. Senų, tarnaujančių daugiau negu 25 metus liftų elektrinė dalis tais laikais tikrai nebuvo numatyta tarnauti taip ilgai ir jos galiojimas jau senai pasibaigė. Tokių liftų moto valandos resursai seniausiai pasibaigę. Todėl nekeičiant elektrinės dalies mes nuolat susiduriame su problema – nuolat pasikartojančiais gedimais.”

Pasak J.Mockevičiaus, 80 proc. visų atsarginių detalių gamintoja yra Kinija, ir esant šiandieninei geopolitinei situacijai, detalių tiekimas ima labai strigti. Žinoma, dar yra sandėliai, kaupiami prigaminti kiekiai, kuriais yra disponuojama ir galima prieiti, tačiau ateityje šita situacija tikrai aštrės, ir žmonės bet kuriuo atveju turės rinktis.

“Todėl, sakykime, šiandien vienas iš mano manymu realiausių variantų yra namo, turinčio seną liftą, gyventojams susitikti, aptarti ir nuspręsti, kad reikia pradėti kaupti pinigėlius naujam liftui. Tai vienas iš protingiausių dalykų, nes įsigyti naują įrenginį yra ypatingai didelė našta namui, kuris neturi sukaupęs pinigų,”- įsitikinęs bendrovės BLS vadovas.

J.Mockevičius prisimena, kad sovietmečiu buvo nustatyti du lifto eksploatacijos ir priežiūros mokesčiai. Vienas – už techninę eksploataciją, antrasis- už atsarginių detalių kaupimą. Gyventojai iki 1994 metų mokėjo tas dvi sumas ir taupė pinigus. Kur tie pinigai dingo? Deja, šiandien tos senosios gvardijos, kuri anais laikais užtikrino liftų techninį aptarnavimą, nebėra, nėra ir senosios liftų priežiūros kompanijos, nes jos pagrindu buvo sukurta UAB “Klaipėdos liftai”. Šiandien namų administratoriai ir DNSB pirmininkai turi rūpintis ne vien tik liftais, bet ir stogais, vamzdynais, tačiau mums, liftus prižiūrintiems specialistams, yra labai svarbu, kad įrenginių savininkai laiku priimtų sprendimus dėl jų remonto, savalaikio detalių keitimo ir nevilkintų proceso, dėl ko pasekoje kenčia gyventojai, negalintys naudotis sugedusiais liftais …”

“Nesinori eiti į kraštutinumus, tačiau mes vadovaujamės įstatymais ir reglamentais, leidžiančiais eksploatuoti pavojingus techninius įrenginius iki tam tikros ribos. Todėl kartais tenka keisti bendravimo toną ir teikti reikalavimus savininkams, kad jie kuo skubiau priimtų sprendimus dėl liftų remonto.- pasakoja J. Mockevičius.- Sprendimų priėmimas dažniausiai užtrunka iki pusės metų, todėl nereikia piktintis, kad tokiais atvejais dėl žmonių saugumo liftų eksploatacija gali būti stabdoma. Mes prašome namų atstovų pakviesti mus, kad paaiškintume situaciją, o ne važinėtume po 10 kartų per mėnesį prie sugedusių liftų vien dėl to, kad namas negali apsispręsti dėl remonto. Kenčia ne tik vartotojai, namo gyventojai, bet ir liftus aptarnaujančios įmonės darbuotojai, kurie vidury nakties turi keltis ir vykti likviduoti avarijos.”

Labai dažni senų liftų gedimai dar kartą įrodo, kad nebuvo laiku imtasi priemonių jų priežiūrai ir eksploatacijai pagerinti, o dabar tenka susidurti su pasekmėmis. “Aš visada mielai susitinku su liftų savininkais ir nuolat aiškinu, kokios pasekmės laukia, jei laiku neskirti dėmesio įrenginio priežiūrai. Tai, kad tenka vykti prie vieno įrenginio, gendančio 2-3 kartus per mėnesį, rodo, kad būtina imtis skubių priemonių,” – perspėja liftų techninę priežiūrą ir remontą vykdančios įmonės vadovas. – Patirtis rodo, kad renovavus elektrinę lifto dalį, komplektuojant sudedamąsias dalis, mes atnaujiname ją pagal šiuolaikinius reikalavimus ir gerokai prailginame įrenginio eksploataciją. Mes savo klientams norime parodyti, kad laiku suteikiant pagalbą įrenginys tarnauja dar ilgai, o nauji liftai taip pat genda. Prieš renkantis įrenginį reikia savęs paklausti, ar tikrai jau atėjo ta diena, kai reikia seną keisti nauju, ar vis dėl to yra galimybė priimti tam tikrus sprendimus ir eksploatuoti liftą toliau. Mes nesiūlome pakeisti viską. Visada išlieka rizika, kad renovuotas liftas ims ir suges. Tačiau laiku renovuotas liftas tarnaus dar 10-15 metų. O ir kainų atžvilgiu renovacija kainuotų trečdaliu pigiau negu naujas liftas.”

J.Mockevičiaus nuomone, apie seno lifto keitimą nauju gyventojai kalbėti turėtų tik tada, kai būtų sukaupę lėšų. Laikas eina, technologijos tobulėja, jau netrukus ateis ta diena, kai naudosimės liftais, judančiais ne tik vertikaliai, bet ir horizontaliai…